מהתקשורת
תוכנית הבוקר פותחים יום - רשת 13
אורלי וגיא
ראיון ברדיו החברתי הראשון
רשת 13 - 31.05.2020
חווים קושי או מצוקה?
האפליקציה שנותנת מענה פסיכולוגי 24/7
תקופת הקורונה הביאה לעלייה בפניות לשירות הפסיכולוגי בעיקר סביב חרדה ודיכאון על מגוון קשת הגילאים. גילת מלכאן סטיקלרו פסיכולוגית קלינית, מומחית לטיפול בילדים, נוער ומבוגרים עם מיזם שמאפשר פנייה לפסיכולוג ללא כל המתנה.
“הגעתי למיזם בתור מישהי שחוותה מצוקה”, מספרת רחל פרידמן, מייסדת אפליקציית treat it. “לפני ארבע שנים ילדתי את בתי הקטנה שרה חי׳ה מוקדם מהרגיל, חודש שישי, שבוע 26. התייבשתי בטיסה לברוקלין בביקור אצל חמתי וילדתי חמישה ימים אחרי שנחתי. אחרי מספר ימים שלא יכולתי לזוז מהמיטה ירדתי לנשום אוויר צח עם בתי הבכורה ובעלי ולא הצלחתי ללכת מרוב כאבי בטן. אני זוכרת שהיו שם שתי נשים שראו את הקושי שלי ללכת ונתנו לי מבט שאלו צירי לידה. כמובן שממש לא חשבתי על זה. טסנו לבית החולים ושם הודיעו לי שאני עומדת ללדת. ילדתי ילדה מקסימה וקטנה במשקל של פחות מקילו.
“הרופאים אמרו לנו שלא הגיע מספיק חמצן למח ולא יודעים מה תהיינה ההשלכות, רק שללכת בקלות יהיה לא הכי קל. המליצו לי לבדוק בהמשך גן ילדים מעולה לשיתוק מוחין בירושלים. הייתי שבורה מהמחשבה על המילים האלו ובמשך שנתיים לא יכלתי להוציא אותן מהפה. מצאתי עצמי גרה בברוקלין עם חמותי, רחוקה שעה נסיעה רכבת ואוטובוס מהפגייה בה הייתה בתי כ-3 חודשים. הייתי ממש בהלם שילדתי לפני הזמן, היה לי קשה מאוד להתחבר אליה, פחדתי מאוד להחזיק אותה כי היא הייתה ממש פצפונת ומחוברת להמון צינורות שצפצפו אם החזקתי לא נכון.
“הייתי מאוד עצובה, לא רציתי לספר למשפחה שהרופאים אמרו שלא הגיע מספיק חמצן למח ולכן לא סיפרתי, הייתי מאוד זקוקה לשוחח עם אשת מקצוע אבל לא היה לי זמן, שאבתי שלוש פעמים ביום, טסתי לפגיה וכשחזרתי הייתי עם הבכורה שלי. הרגשתי שאין לי עם מי לדבר, הייתי מחזיקה את הנייד הלוך ושוב מהפגייה ובוכה בלי הפסקה כמעט, מדברת עם בורא עולם ומתחננת שיבריא אותה”.
איך המיזם של אפליקציה שנותנת מענה פסיכולוגי 24/7 מתחבר למעשה לסיפור שלך?
“בדיעבד הכאב שחוויתי גרם לי לחשוב על המיזם הזה. בתי לימדה אותי להעריך את הבריאות ולהעריך דברים קטנים, להיות יותר בשמחה והיא מאוד משמחת אותי היום. בתי חכמה מאוד אך עדיין אינה הולכת. היא נמצאת במסגרת שיקומית ובארבעת השנים האחרונות פגשתי המון הורים שבורים, שכבר ניצלו את השיחות והתמיכה המשפחתית, התמיכה של הרווחה ומרגישים מנותקים, שקופים, שאין להם עם מי לדבר. הרבה זוגות לילדים מיוחדים מתגרשים”.
גילת מלכאן סטיקלרו, 15 שנה פסיכולוגית, עובדת במגזר הציבורי בכל התחום של רווחה, ילדים נוער, טיפולים רגשיים. “בשנים האחרונות אני שותפה במיזם הזה שנקרא ‘treat it’, שבו מנסים להנגיש טיפול פסיכולוגי בכל זמן ובכל מקום. מיזם שהתחיל לפני הקורונה, התחיל כשהמייסדת של החברה נקלעה למצב שאין עם מי לדבר וככה זה נוצר. הרעיון העיקרי שכל מי שמוריד אפליקציה לטלפון יכול לראות מי מאנשי המקצוע זמין ולפנות אליו באופן ישיר בלתי אמצעי לא דרך סוכנים, ממש לפתח קשר מידי עם המטפל. ברגע שנכנסים רואים את כל המטפלים הזמינים ומקבלים מידע על כל מטפל. יש טיפ קולי מהמטפל וכך אפשר לדעת אם אני מרגיש בנוח איתו.
“אפשר לרכוש שיחה חד פעמית ואחרי שמכירים רוכשים חבילה עם רצף טיפולים עם כל מטפל. אפשר לרכוש שיחה של 30 דקות ואפשר של שעה. בתקופה הקורונה רוב השיחות היו טלפוניות אבל יש אפשרות גם להגיע לקליניקה של המטפל להמשך טיפול. הדגש העיקרי נועד לתת מענה מידי למצוקה מידית של מטופל. היום אפשר לקבוע פגישה לפסיכולוג וזה יכול לקחת תקופה, אז פה יש משהו שזמין בכל שעה. בעקבות הבידוד וגם בעקבות החזרה לשגרה כל השינויים האלה הם מאוד קשים ורואים פניה סביב חרדה סביב דיכאון וזה חוצה גבולות. יש בני נוער, יש מבוגרים ובטח ובטח אוכלוסיית הקשישים שהייתה בבידוד. לי עצמי יש מטופלים מעל גיל 80 שמתקשרים באפליקציה ומקבלים ייעוץ ותמיכה”.
————————